torsdag, juni 14, 2007

blodspår och verandafortsättning

T och M fortsätter byggandet av verandan ikväll, så jag är solo med barnen.
Jag planerade soppa och pannkisar till middag.
Det visade sig att de ätit tomatsoppa och pannkisar på dagis idag... *suck*
De brukar aldrig äta det på torsdagar på dagis! Så, nu är frågan hur jag ska göra med middagen...

På väg till dagis såg jag blodiga, riktigt plaskblodiga, fotavtryck nere i området jag går igenom. De var faktiskt lite läskiga.
Så, när jag och barnen gick tillbaka visade jag dem. Eller vaddå. De var omöjliga att undvika...
De följde dem fram och tillbaka, hade en massa spännande och hemska teorier.
De trodde att det var en man som haltat fram.
Det visade sig att det var en kvinna med åderbråck vars blodkärl på benet "sprungit läck" så hon hade gått över hela gården för att få hjälp.

Jag ringde vår hyresvärd och meddelade dem att de skulle behöva städa trapphuset och samtidigt kommer kvinnan som blödit.
Hon såg pigg och kry ut och log.

Men de blodiga spåren satte djupa spår i mina barn.
De pratar inte om annat nu.
De pratar om de läskiga spåren. Elis står bredvid mig nu och pratar om de blodiga spåren
"de ska torka bort dem. man får inte röra blodet, men de ska torka bort dem. Då kan man röra golvet. Det var blod i hela trappan! Massor av blod, mamma"

Hemsk mamma som visar sina barn såna hemskheter...
Men vi såg faktiskt kvinnan och hon log mot barnen och sa att det inte var någon fara.
Men blodspåren blir svåra att tvätta bort från mina barns minne.

Inga kommentarer: