onsdag, juni 20, 2007

Intressanta ljud

Just nu hör jag lite skrammel och brak.
Tage, vår lilla 8,5-månaderssolstråle röjer runt, hasades i sin egen krypstil, i lägenheten.
Nu har han, som 3:e upplaga, hittat "plastskåpet". Ett kökskåp med alla våra plastburkar, äkta och oäkta Tupperware, bunkar och termosar.
Det är och har aldrig varit barnsäkrat.
Där har Love röjt runt fritt, krupit in, fastnat och tagit sig ut. Han har bjudit in sina vänner att göra likaså. Det har rivits ut och jag har plockat tillbaka allt igen - många gånger.
Sen kom Elis, han hittade samma skåp och han rev ut. Jag plockade in.

Och nu Tage, den tredje. Nu hör jag de där ljuden igen. Det välkända skramlet.
Det känns lite mysigt.


Man övar upp nån slags superhörsel när man är förälder. Man lär sig känna igen:
hur leksaker låter mot golv och väggar eller när de bara leks med
hur det låter när en pixi-bok blir demolerad
hur det låter när de gör nåt farligt (minns ljudet av en kniv som drogs mot rostfria diskbänken, Love -03 nångång...*ryser*)
när de gör nåt halvfarligt (alldeles för tyst)
när de sätter nåt i halsen
när de öppnar skafferiet
när badleksakpåsen ramlar ner från väggen i badkaret när man sover (man vaknar till av skramlet, sorterar ljudbanken i hjärnan och kommer på - Ahaaa, bara badleksakpåsen... - somnar om.

man lär sig också höra när en sambo är uppe senare än en själv, hur han öppnar en förbjuden påse och äter nåt.
Det går inte att smyga för Anna med superörona! Anna Super Ears!
Jag hör allt, tänker efter och kommer på vad det är som låter.
-Ahaaa! Bilpåse!!! Där kom jag allt på han! och så somnar man.

Jag är lite sjuk och skruvad tror jag...
Hrmmm




PS. Min syster har BF idag!!! (ännu en förkortning... BF= Beräknad Födsel, inte svårare än så ;-))

1 kommentar:

Kaos-Anna sa...

Jag känner igen mig. Ljudexpert är vad man är.

Nån beis då för din syrra?

/A