torsdag, augusti 30, 2007

Barnens favoritsoppa!

Detta är ju ingen matblogg, men jag känner att jag måste dela med mig av mina barns favoritsoppa.
De äter tallrik efter tallrik, pausar för pannkakor och sedan soppa igen. Vi brukar nämligen äta den ibland på torsdagar. Soppa och pannkakor.

Here goes:
Morotssoppa med röda linser, 4 port

1 gul lök
4-5 morötter
2 lagerblad
10 dl vatten + 2 grönsaksbuljong
2 dl röda linser
1-2 tsk olja
3-4 msk hackad koriander (fast jag brukar ta färsk timjan istället)
crème fraiche

Skala och hacka löken, skala och skiva morötter.
Fräs tillsammans med olja i kastrull. Lägg i lagerblad och späd med vatten.
Smula i buljong och koka upp. Skölj linserna noga och lägg i dem.
Låt soppan koka på svag värme under lock 10-15 min tills linser och grönsaker är mjuka.
Blanda väl och mosa gärna sönder linser och morötter, med fördel i mixer/stavmixer.
Späd med vatten om det behövs.
Blanda i koriander/timjan och servera med klick crème fraiche.

Den är god! Riktigt god!


(PS. Tage har ätit sin allra första pannkaka ikväll)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter otroligt gott (koriander I like), men är extremt skeptisk till att sonen, 2.5, äter. Soppa överhuvudtaget alltså. Pannkakor går liksom ner automatiskt. Men måste nog laga den bara för att du säger så! :-)

PS. Sitter här med mitt Black Granite Shiraz idag igen... DS.

[attle] sa...

Skål! :-)