måndag, oktober 29, 2007

usel mamma

Ja, så känner jag mig.

Jag är tillbaka från bvc och känner mig frustrerad, otillräcklig och faktiskt som en usel mamma.
Tage har inte ökat nåt alls i vikt den senaste tiden.
Jag råkade väl yttra min frustration över att han inte vill äta, att man måste hela tiden serva honom spännande saker, alltså leksaker, för att han överhuvudtaget ska öppna munnen, att han typ får kväljningar av allt osv osv.
Hon ställde en massa frågor. Kändes som motfrågor. Nästan kritik. (Jag är nog lite extra känslig)

Har du provat att ge omelett?
Har du provat att ge välling på kvällen?
Har du provat blodpudding? Fisk? Fiskbullar? Lax?
Ost? Ostkuber?
Alltså, jag svarade nästan nej på allt det där, typ...
-Oj, omelett, näää, det var längesedan jag gjorde det.
-Näää, ja-jo, vi provade välling, men det var ju ett tag sedan nu, han kväljdes så illa...
-Blodpudding fick han smaka.
(-Ja, stekte du den lätt då? Så den var mjuk?
-Ja, jo och vi provade knaperstekt också, men nej...)

-Njaaa, han fick smaka lite fiskpinne när vi åt det sist... Lax var faktiskt ett tag sedan, nu när jag tänker efter.
-Vi har inte påläggsost hemma så ofta. Vi äter liksom inte det.

Helt plötsligt känner jag mig skitusel.
Varför har jag inte lagat, lagt upp och serverat Tage värsta buffén av gamla hederliga delikatesser?
Vad äter vi egentligen? Är vi helt onormala eller?

Varför kan inte min 1-åring bara vara smällfet, go och glad?
Istället är han finlemmad och go och glad.
Jag själv brukar (och borde nu också) jaga fett, eller snarare lite fettfattigare matvaror och sånt. Fast bara till mig själv, barnen får standard, eller tillsatt fett i maten.
Idag har jag jagat fett på Konsumen. På annat sätt. Fett fettrika matvaror.

Nu ska barnen fettas på så det bara sprutar om det.
Jag, usla mamman, ska skära ner på samma vara.


Men, hela den här mat och fettfrågan sätter igång någon slags process i mig. Jag börjar gå igenom en massa saker som jag säkert skulle kunna göra bättre. Jag försöker nog inte tillräckligt. Måste. Göra. Mera! Bättre! och nu snackar vi inte bara maten. Neeejnej, nu byggs det på vettni. Städning, tvättning, aktiviteter, livet generellt...

Ja, efter en stund känner jag mig rakt igenom, helt jävla dunder-usel.
Sådärja.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker faktiskt att du är helt ok som du är. Det fixar sig nog.

Anonym sa...

Känner igen det där alldeles för väl. Fick också en "utskällning" när jag var på Bvc, för att Sander gick upp alldeles för lite. Det var jättejobbigt, hon riktigt bassa upp mig. Sen tror jag inte riktigt att det var det som var meningen, men man tar ju åt sig så fruktansvärt lätt. Att din bvc sköterksa frågade dig om du hade testat massa saker är väl egentligen inget konstigt, men dumt om det lät som om hon trängde sig på och det känns ju så dumt att svara nej. Fast du har låtit honom prova 1000 andra grejer. Bara inte just de grejerna som hon föreslog. Jag lovar att du har gjort allt du bara kan och du är ingen usel mamma utan en helt underbar mamma som inte kan göra bättre än du redan gör! (ursäkta mitt röriga inlägg, men jag blev lite irreterad på din bvc sköterska)

Kaos-Anna sa...

Min ligger över kurvan och jag har ångest över det.
Alltid är det något.

Detta gillar Alice:
Tortelini (ost och skinka)
Korv i alla former
Potatisbullar
Mjukost Skinka
Välling
Stinas Kyckling
Köttbullar
Majs
Lasange
Plättar


Sen är ost mkt bra. Studerier visar att barn som äter ost varje dag har mindre karies.
Ost äter mina barn i mängder (tyvrr jag också).

Hoppas du kanske får några förslag från vår superkost.

mallan marushka sa...

Jag gillar dig!
Och tycker du ska sluta gå til BVC.
Tänk på att du faktiskt är världsbäst på att vara just min vän.
Alltid något sa fan då han fick se Åmål....

[attle] sa...

till alla: Tack för allt pepp-talk! Jag är otroligt tacksam! Kram på er alla!

Anonym sa...

Hade oxå problem med min BVC-tant när det begav sig.
Men en underbar dagisfröken sa då "att hon aldrig sett ett barn som svalt frivilligt".
Barn är smartare än vuxna och äter bara när de behöver...
Så du behöver inte vara orolig. Det ordnar sig

[attle] sa...

Karita - Klok kvinna du har på dagis :-) Tack för svar! Jag tycker mig se en förbättring i ätadet, han kanske har blivit friskare nu :-)