tisdag, november 20, 2007

Hej, jag heter Anna och jag är en rökare.

Jag är rökare. Kommer alltid att vara en rökare.
Men. Jag röker inte, just nu.
Jag har inte rökt sedan början på 2006, när Tage meddelande sin existens.
Jag vill röka. Jag vill röka nästan varje dag. Jag tänker ofta på att röka. Tittar på mina cigaretter när jag står i kön till kassan på Konsumen.
Jag önskar att jag var så naiv och ovetande, att jag faktiskt kunde röka.
Men, jag kan inte röka. Jag kan inte motivera det till dess fördel. Nackdelarna är alldeles för många. Tyvärr.
Det är dyrt. Det luktar illa. Det är farligt. Inte bara för mig utan faktiskt för andra också tex mina barn. Det ser faktiskt jäkligt illa ut. Dessutom får man ju knappt röka nånstans längre heller.

Idag gick jag förbi en kille vid Odenplan som rökte.
Han blåste ut sin rök så att jag gick rakt in i molnet och då fick jag en sjukt stark flashback.
Jag kände igen hur cigaretten smakar en dag som denna.
En grå, disig, pissig, höstig, sprayregnsdag som denna. Då smakar cigaretten annorlunda.
Cigarettpappret blir fuktigt, så nästan varje bloss smakar som en varmrökt cigarett.
En dag som denna är cigaretterna inte riktigt lika goda som andra dagar.
Jag känner i hela kroppen, hur det känns och smakar. Hela kroppen minns.

Jag är som en nykter alkolist.
En orökande rökare. Ickerökare som vill röka.
Vissa dagar är tunga och jobbiga. Andra går hur bra som helst.
Men, jag saknar det nästan jämt.
Usch. Det känns jobbigt att vara så fast i ett beroende. Så förälskad i ett beroende.
Jag tror att jag kommer känna så här hela livet faktiskt.
Jag älskar ju att röka.

Sad but true.

8 kommentarer:

Yogamamma sa...

fast vilken ärlig insikt tänker jag. Och grymt bra skrivet om något så jobbigt.
Gud vad tuff du är. Hejja dig!

Anonym sa...

DU är verkligen stark som klarar av det! Bra jobbat tjejen. Tillslut kommer du känna att du inte längtar längre. Men jag måste erkänna att jag verkligen är impad av dig. Fortsätt så och tänk på alla pengar du sparar! Gör nåt kul för dem istället.

Kaos-Anna sa...

Böra rök ;-)

Kaos-Anna sa...

Det är en vacker hyllnig till ciggaretterna. Jag är som dig.
Fast värre som du vet.
Men snart så ska jag också gå och lukta på Odenplan och minnas.

Anonym sa...

Åh, jag är likadan!
Jag slutade röka när jag blev gravid med Una, och har smakat på andras när jag varit ute och tagit en öl, men det smakar inte alls lika gott som jag minns det..

Häromdagen gick jag in i ett rökmoln och fick ner det i halsen och började frenetiskt hosta och det kändes som om jag blivit förgiftad! Hahaha!
Ska det vara så, att jag går från storrökare till en sån där som sneglar ogillande på alla som blossar i närheten av min barnvagn?

Men visst saknar man den där tiden då man står i egna tankar och blossar på balkongen.. Those were the days...

Anonym sa...

Heja du!!! Vad duktig du är!

Det tar låååång tid innan man kommer ut på "andra sidan" men det kommer en dag så majn går in i det där rökmolnet och tänker "Yes! Jag har slutat och jag är stolt över att det inte är jag som blossar så där!"

Jag saknar än idag rökningen. Och jag rökte min sista cigg när jag var gravid med barn nr 1. (Exakt datum 1 sept 2000 *s*) Eller inte rökningen som sådan utan det där "sociala" men å andra sidan känner jag knappt någon som röker längre så hur socialt är det?

Kan ju berätta en liten berättelse om när jag jobbade i kassan på Konsum:

En dag kommer det in en äldre herre och handlar. När han betalar så sneglar han hela tiden på cigaretterna och jag frågar:
"Vill du köpa några cigaretter?"
"Nej", svarar han då. "Inte idag, jag klarar mig nog tills imorgon. Jag håller på att sluta röka, förstår du.
"Jaha", sa jag. "Vad bra!"
"Ja, jag tar en dag i taget och tänker alltid att imorgon, DÅ kan jag få röka men när morogndagen kommer så tänker jag att jag nog klarar en dag till."
"Det låter ju som ett bra sätt! Hur länge har du hållt upp?"
"25 år."

=)

mallan marushka sa...

åh anna vad du är underbar.
jag tycker så mest om diug i hela världen!
Du är bara bäst!!!!!!!!!!!!

[attle] sa...

act as if - Tack! Ja, det är en jobbig insikt, men jag kämpar på.

marie - Tack! Jag kommer tyvärr alltid längta eftersom jag aldrig skulle slutat om jag inte hade barnen... :-)

fru kaos - din tid kommer! Puss!

hanna - Tack och OJ! Att du vågar smaka. Jag vet ju att OM jag smakar är det kört. För jag vet också att det smakar illa i början. Men! Det blir godare bara man röker mer och mer... Kämpa på du också!

annasv - Tack! och Tack för fint svar! Ja, min farmor slutade röka för över 30 år sedan och hon saknar det än. Så, jag vet vad jag har framför mig...

mallan - Åh, gumsegos! Det är ju DU som är bäst! :-D


Till alla - Tack snälla för allt pepp och fina ord! Ni styrker mig i mitt beslut (läs: försök) till att hålla mig borta från cigaretterna. TACK-TACK-TACK!