lördag, december 29, 2007

min födelsedag

Jag fyller år på nyårsafton.



Jag får ofta frågan; Fyller du år 31:a eller 1:a?
För mig är det en jättekonstig fråga, fast, samtidigt förstår jag den.
Motfrågan blir ibland: När firar man nyårsafton? Firar du den 31:a eller 1:a?
Jag tror att det är själva ordet -afton och själva nattfirandet/tolvslaget som förvirrar...? Eller?
För jag tror inte, att en som fyller år på julafton (här i Sverige) får frågan: Fyller du år 24:e eller 25:e?
Men, skillnaden är väl att julafton firar man hela dagen oftast.

Men, det lustiga är att folk har frågat mig det här hela mitt liv. Anledningen till förtydligandet är att jag fick precis fick frågan i ett av kommentarsfälten :-)
Fast, jag kanske helt enkelt får börja säga att jag fyller år 31 december.

Men, det ändrar inte det faktum att jag, min storasyster och min pappa fyller år då.
På samma dag, årets sista dag, 31 december, nyårsafton.
Så det så!

3 kommentarer:

Hanna sa...

Fan vad coolt! Att familjen fyller samma dag asså. Min pappa och jag fyller också samma dag. Dock inte den 31 december, men jag har en vän som fyller då. Och en som fyller den 1 januari.. Fast jag vet inte vad det har med saken att göra egentligen..

GRATTIS!

Kaos-Anna sa...

Men det är väl självklart att man fyller 31:a december om man fyller på nyårsafton.
Dum fråga tycker jag.

Kajsa sa...

Haha, vad häftigt att ni har samma födelsedag alla tre! 31 december alltså. Borde inte vara så svårt att förstå.