torsdag, januari 03, 2008

stor dag

Idag, av alla kaotiska dagar, har det faktiskt varit en ganska så stor dag i mitt föräldraskap.
Jag har gått ett steg till.
Varje dag frågar Love och Elis mig, eller T.
"Får jag gå ut i vida världen?"
Det är en fantastisk mening. Eller ja, fråga då.
De vill ofta gå ut och vänta i trapphuset medans vi fixar de sista bestyren innan vi går till dagis, på promenad eller ska åka iväg nånstans.
Att få gå ut i vida världen är alltså att få gå utanför porten och leka därute en liten stund innan vi kommer ner. Leka ute, i vida världen.
Vi har tillåtit det en del nu på senaste tiden.

Idag lät jag dem leka med sitt tefat i backen på sidan om huset, en ganska lång stund innan jag och Tage kom ut. Klockan blev för nära lunch, så jag gick upp igen och de fick fortsätta leka medans jag gjorde lunch.
Jag ser backen, snarare slänten, från köksfönstret och vardagsrumsfönstret och kikade ut lite då och då. Femtioelva gånger ungefär.
Men ändå.
Efter lunch bröt hallaballoet här hemma ut igen och Tage kunde inte sova när hans bröder for runt, så jag klädde på dem och skickade ut dem i backen igen.

De fick leka ute i säkert 1 timme innan jag ropade in dem igen.
Det är stort. Mycket stort.

Visserligen var grannen, dagmamman, ute med sina dagbarn i backen också. Så, det kändes ju mycket mer safe förstås. Lite fubb där.
Men ändå.

Jag släppte liiite på min kontroll.
Liiite.
Som sagt; stort. För mig.

4 kommentarer:

Kaos-Anna sa...

Ååååå, vad skönt det låter.
Både för barnen och för dig.
Men jag förstår att det är lite läskigt.
Jag vågar knappt lämna Noel utanför porten i en 1 min.

Kajsa sa...

Läskigt, men bra och även nödvändigt antar jag.

Anonym sa...

Jag minns känslan. Nu känns just den känslan lite avlägsen för mina barn är ute ensamma ganska ofta. Vi bor så att vi har en bilfri gård (gårdar) utanför oss så barnen kan leka utan trafikfara. Sedan finns ju andra faror såklart...

Det är stort att släppa kontrollen och det är lika stort för oss föräldrar att låta barnen få vara ute ensamma som det är för barnen. =)

Kram,
AnnaSv

Anonym sa...

förresten, jag tycker din blogg har förtjänat en award så därför har du fått en av mig. =)

Kram,
AnnaSv