torsdag, oktober 02, 2008

Du ska inte stoppa morötter i näsan, Elis

Förskolan ringer T.
Elis har stoppat en morotsbit i näsan, personalen vill att T kommer och hämtar honom eftersom morotsbiten inte vill komma ut och de vill inte vara ansvariga när det finns kvävningsrisk.
Sagt och gjort.
Elis säger att morotsbiten har åkt ner i halsen och försvunnit. Jag ringer Vårdguiden och de skickar en remiss till HS, akutmottagningen Öron Näsa Hals.
T och jag tycker att det känns lite överdrivet. Vi tycker det hela är lite komiskt.
Vi pratar om det när jag kommer hem från jobbet. Jag frågar Elis om moroten verkligen har åkt ner i halsen.
-Nej, svarar han skamset.
Han förklarar att den är kvar eftersom det gör ont när han klämmer på näsan.
T och Elis åker till HS, jag stannar hemma med Love och Tage.
T och Elis kommer hem långt senare. Morotsbiten är kvar i näsan.
Elis är ganska mycket som vanligt. Glad och pratig. T är lite mer bekymrad. Efter tre hemska försök, med fasthållning och gallskrikande Elis, gav de upp. Moroten är för hal och för långt uppe.
De får komma tillbaka nästa dag. Elis ska sövas så att morotsbiten kan plockas ut.
Det hela känns stort, nervöst och konstigt.
Nästa morgon får Elis inte äta nåt. Han och T är på HS 7.30, som avtalat.
En öronoperation går före och Elis får träffa läkaren efter kl.13.
T är med hela tiden. Elis får dropp, han sövs och morotsbiten plockas ut.
Men, här slutar vi kalla den för morotsbit.
Det är en stor, konformad morotsstav. Stor som ett finger. Den sitter ända uppe i hans bihåla.
På operationsrapporten skriver de STOR Morotsbit och så har de strukit under STOR flera gånger. Lilla gubben.
En glad Elis och en trött men lättad T kommer hem.
Elis har fått en gose-ekorre, en liten gosekatt som jamar, en såpbubbel-stämpelpenna, en Spiderman snurrleksak och en liten Bärgarn.
Personalen har varit underbar, säger T.
Elis berättar om och om igen om allt de varit med om. T fyller i med detaljerna.

Allt har på det stora hela gått bra.
Tänk vad en morot i näsan kan ställa till med.
"-Jag skulle bara prova om den fick plats. Nu vet jag att moroten får plats."

Ja, nu vet vi.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Av morötter växer det ju inte ens ut luktärtor....

Ting sa...

Men herregud.
Ursäkta att jag skrattar.
Men ungar asså.

Fredrik sa...

Åh, stackarn. Vilket äventyr:)

Anonym sa...

Men hallå??? Var får ungar allt ifrån???
Höll på att skratta ihjäl mig först men sen blev det ju synd om honom ju. Pluttegubben...
Men nu vet vi iaf att en morot får plats i näsan!

Puss o kram

Gratta Love på namnsdagen!

Anonym sa...

OJ! Hjälp!? Vad de hittar på, de små liven. Tur att det gick bra till slut!

Kram,
AnnaSv

[attle] sa...

anonym - Näää, liten nackdel där ;-)

Ting - Jag har skrattat ganska mycket också, för lite komiskt är det ju :-)

fredrik - Om man söker spänning så är barn the shit ;-)

kussen j - jaaa, alltså, jag har skrattat, men sen blev det liksom allvar. Lilla elis, plutten. :-)

annasv - Jaaa, jag tror vi kan skylla denna på Madicken. Astrid Lindgren har nog fått många barn att prova vad som ryms i näsan... :-)

Yogamamma sa...

men det är klart att man måste stoppa morötter i näsan annars vet man ju inte vad som händer när man gör det.
Barn är så jäkla härliga, vi vuxna förfäras så ofta, men jag tycker att barns syn på världen är häftig.
Sen är det ju såklart inte meningen att de ska göra VAD som helst. Och jag är också glad att det gick bra den här gången. Det hoppas jag att det fortsätter göra också :)
Trevlig helg!