tisdag, oktober 28, 2008

rosa tröja


Jag och Love

På bilden har Love, 6 år, på sig en rosa tröja. Man ser inte tröjan så bra, men det var den enda bilden jag hittade med tröjan. Det är en rosa tröja med lite blå och vit text på bröstet, från H&M LOGG.
En morgon sa han bestämt att han ville ha på sig den tröjan till skolan. Självklart fick han det. Samtidigt knöt det sig i min mage.
Skolan och en kille i rosa tröja. Hur ska det gå? Kommer han bli retad nu?
Om han fortfarande gått på dagis hade jag inte brytt mig så mycket. Men i skolan vet jag hur en tröja som är "fel" kan stämpla ett barn, göra att det blir retat. Även om Love står upp för den kanske nån annan unge med fördomar (hemifrån) kommer och är dum.
Samtidigt vill jag inte nämna alla de här oroliga tankarna till Love.
Funderade på att peppa honom utifall någon skulle vara dum.
Men, jag gjorde inte det. Han gick till skolan i sin rosa tröja, precis som han ville.

På eftermiddagen var jag ändå tvungen att fråga honom.
-Var det nån som retade dig för att du hade en rosa tröja idag?
-Ja, A...
-Vad sa han då?
-Att jag hade en tjejtröja.
-Vad sa du då då?
-Att killar kan faktiskt också ha rosa tröjor.
-Vad sa han då?
-Då sa han inget mer.

Jag och T berömde honom. För vi tycker att han gjorde rätt. Sen pratade vi lite om att rosa är en färg som alla andra färger. Att en del barn, främst killar, tycker inte att killar kan ha rosa, men att det oftast är deras föräldrar som får dem att tycka så.
Vi pratade lite om när Love och Elis hade nagellack, att en annan kille sagt "tjeeej" åt Loves blåmålade naglar då.

-Killar kan också ha nagellack! säger Elis.
och Love håller med.
Sötnosarna.

Det känns skönt att Love stod upp för sin tröja. Skönt att han inte kom hem ledsen, gråtandes att han aldrig mer vill ha den där tröjan till skolan. Det känns skönt att han är så pass trygg i sig själv att han, 6-åringen, törs säga emot en förstaklassare som försöker reta honom.

Samtidigt blir jag lite ledsen och arg att jag ens ska behöva oroa mig över en sån sak. Blir arg att han ens ska behöva stå upp för en tröja.
Det är en tröja, precis som alla andra tröjor. I en färg, precis som alla andra färger.

10 kommentarer:

Yogamamma sa...

Vilka härliga, härliga ungar. Och vilka härliga, härliga föräldrar de har. Verkligen.
You rule!

Hanna sa...

Skönt att han vågade stå upp för att han gillade sin tröja.
Jag hade en gång ett par bröder på förskolan som hade rosa tröjor och personalen på förskolan tyckte att det var så kul och pekade på att det minsann var starkt av pappan att HAN måste vara så säker i sin mansroll att han kan klä sina söner i rosa. Det var konstigt, men annars så är det ju faktiskt en färg som alla andra.

Min dotter går än så länge runt i brun/grön/svartrutig overall och grön mössa. Hon ser, på avstånd, ut som en pojke bara för att hon har dom färgerna. Det känns också konstigt, för jag gillar ju faktiskt dom färgerna mer än rosa/rött/lila, som då enligt normen är mer tjej-färger.

Alltså det där är en fråga man kan diskutera i oändlighet!!
Summan är att jag TOTALVÄGRAR att klä min dotter i spets, volanger och trams bara för att hon är tjej, så länge jag har något att säga till om alltså..

MorsanMia sa...

Det är skit att vi ska behöva bekymmra oss för sådana små saker..
Men så är det väl att vara föräldrar.
oro för allt från pedofiler till taskiga klasskamrater...

Kaos-Anna sa...

http://annaskaos.blogspot.com/2008/10/vill-du-g-p-galapremir.html

Du ska med.
Jag kanske inte har rosa tröja.
Jag kanske tar en mörkblå.
Och en Spidermankeps.

Fredrik sa...

Jag tycker han verkar grym den där killen, och tjejen med förstås:)

[attle] sa...

yogamamma - Hahaha! Vet inte vad jag ska säga där... :-)

sunkmamman/cupcakes - bakom varje rosaklädd pojke står en trygg pappa? ;-) Jag skulle frossa i klänningar om jag fick en dotter, men inge rysch-pysch.

morsanmia - ja, man inser vilket orosträsk man gett sig in i ;-)

fru kaos - jag klär mig nog i svart :-)

fredrik - killen är grym! tjejen är lite mer tveksam :-)

Anonym sa...

Jag håller med EXAKT!!! Min son har alltid gillat rosa och haft mkt rosa kläder, när han gick på dagis gick det bra, men nu i skolan så vågar han inte längre för han vet att de andra pojkarna retar honom. Jag blir så ARG på föräldrar som lär sina barn att det finns tjejfärger och killfärger!!! WTG Love som vågar stå på dig och göra som du vill!! Världen behöver fler pojkar/män som dig.

Anna sa...

Det är skönt när man får bekräftelse på att ens barn har färre ramar än man själv har.

Härliga barn!

Jag har ställt dottern samma fråga som du ställt till sonen, men nästa gång ska jag justera den:

– Var det många som tyckte din tröja var fin?

Trevlig blogg förresten!

Chrissan sa...

Har en son på 3,5 som gillar rosa.
De värsta retstickorna är inte hans kompisar, det är hans fastrar.
De har retat honom både när han kom med rosa tröja och när han hade naggellack.
Han vill ju bara vara som sin stora idol - sin storasyster.

Jag går igång lite på det och vill liksom göra revolt, klär honom gääärna i rosa just de dagar vi ska träffa dom!
har tom fått försvara min man inför hans egna systrar då de tyckte han var feminim pga att han gillar att städa o tvätta.

Vadå? Sa bara att vi har ett jämställt förhållande när de ställde den dråpliga frågan om jag inte höll med dom.

Oj, känner att jag kan diskutera detta länge! Hett ämne!

[attle] sa...

lurpan - det är mycket frustrerande!

anna - du har rätt. Det är kanske rätt fråga egentligen. Ska justera mig också :-) Välkommen hit och tack detsamma får jag väl säga :-)

chrissan - det är hett och jävligt frustrerande när man hamnar i sällskap som fastrarna. Jag har också klätt barnen provocerande bitvis, men nu blir det kläder som vi kommer överens om. Vi har inte alltid samma smak ;-)