fredag, februari 27, 2009

vab o städ

Hemma med Tage som lider av ögoninflammation. En sjuka som inte är så farlig enligt mig, men ändå blir man bannlyst från dagis.
Men, men.
Tage lullar runt, leker med bilar, vi snackar en massa goja och sjunger, och vi tittar på film. De vanliga. Wall-e och Cars.

T var hemma igår. Jag är hemma idag. Vi måste ju dela lite.
Igår när jag kom hem hade T plockat undan fint i hallen. Sånt blir man skitglad av att möta. En undanplockad hall.
Vårt hem ser ut som en bombnedslag eftersom vi har en gammal soffa på högkant och ett enormt matbord i vardagsrummet tillsammans med för mycket kläder och leksaker osv osv.
Vårt hem har akut blivit för litet helt enkelt och städorken är långt borta.

Nåväl, en undanplockad hall. Lovely.

Idag är jag hemma.
När T kommer hem kommer han tycka att jag inte lyft ett finger.
Fast, jag har städat badrummet så det glänser. Till och med gjort rent vår tvättmaskin, inuti. Dvs gjort rent tvättfacken grundligt. Kommer han aldrig se. I promise!
Skulle plocka ur diskmaskinen lite senare, råkade notera lite väl mycket matresten i botten. Plockade bort det. Upptäcker att silen under var ju inte så fräsch. Plockade ur den och började diska rent den. Filtsilen under silen kanske man kan ta loss. Jorå.
Där under fanns en riktig överraskning.
Fy fan vilken grej!
Skriv in denna dag i er kalender, gott folk.

Idag har jag nog upptäckt nytt liv.
Inte i rymden. Nej, nej. Hold your horses.
Jag har funnit en annan slags livsform i vår diskmaskin. Typ.
Ingen som rörde sig eller så.
Men, jag blev verkligen paff av vad som mötte mig under understa silen.
Man kan väl säga såhär:
Matfett, matrester och annat skit tar en intressant form efter många diskar i en maskin.

Jag blev liksom inte ens äcklad. Bara fascinerad.
Sick. Sick. Sick.
Nu är väl ni sådär sjukt duktiga som gör rent era diskmaskinssilar heeela tiden. Men, då missar ni nåt. Det kan jag lova.

Nåväl.
T kommer aldrig notera min städning.
Här hemma ser det ut som om jag rullat tummar hela dagen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Good job!

Såna där ryck kan jag oxå få emellanåt... Ingen städning som direkt syns men det tar en väldans tid och visst är det roligt!

Ha en underbar helg

Kram

Kajsa sa...

Men du kanske har tagit hand om ditt sjuka barn? Klart det är underbart att komma hem till en undanröjd hall, men det är väl ingen tävling heller? Måste man alltid ha gjort något mer än det man var hemma för att göra, dvs ta hand om barnet och sig själv? Håller dock med om ögoninflammation, två ggr har vi fått hämta tidigare för att de ringt och sagt att L har fått det och sen har vi inte sett någonting mer! Överhuvudtaget! Inga röda kliande ögon, inget kladd i samband med sömn. Vi har skickat tillbaka henne dagen efter - de är helt galet nojiga för just ögoninflammation verkar det som, fast att det inte ens är så himla farligt.

[attle] sa...

kussen j - :-) Ha en underbar helg du med! Kram

Kajsa - Självklart är det ingen som helst tävling. Det var ärligt talat ett ganska oseriöst inlägg av mig, skämtsamt alltså. Otydligt av mig. Vi tävlar inte alls här hemma.

Kajsa sa...

Jo förlåt, jag förstod att det inte var så allvarligt menat, och kanske menade jag inte riktigt en tävling mellan er två utan gick mer igång på en tanke som jag själv har ibland, att man ska vara så jävla effektiv hela tiden. Även när man vabbar. Mer som att det hela är en tävling mellan allt och alla... nåja, förlåt om jag verkade hård mot dig och mannen. :)