onsdag, december 07, 2005

TVreklam

I lördags var vi hemma hos mina föräldrar och grattade mamma, barnens mormor, 51år.
Elis var febrig och gnällig pga av sprutan han fick veckan innan.
Ledsen, gnällig och mammig kille.
Love ville leka hela tiden och ingen hade riktigt tid, stackaren. Men tillslut satt han och Martin och byggde lite lego och Love var mycket nöjd.

Senare hamnade vi alla framför Shrek på TV, inklusive Love.
Jag tror den gick på 5:an och då blir det ju reklamavbrott. Love fattade ingenting och eftersom det var Shrek körde de givetvis "barnreklam" bland annat för Ninja Turtles *suck*
-Sån vill jag ha! ropade Love glatt.
och jag insåg...
Han förstod ingenting och ville genast ha reklamsakerna - läskigt!
Men, det här var första gången som Love 3,5 år såg TVreklam på det sättet. Han tittar på filmer hemma, han tittar på Nickelodeon (den reklam- och våldfria barnkanalen) och så tittar han på Bolibompa - allt reklamfritt.

Det blev bara en så läskig uppenbarelse vad barn blir påverkade av reklam (om de får se sånt) Love gillar Batman och Spindelmannen enbart för att han insett att det ger/har hög status på dagis. Han har ALDRIG sett något med Batman eller Spindelmannen.
Och jag har undrat varifrån de andra barnen fått intresset från, för jag anser inte att Batman och Spindelmannen är lämpliga saker att se för barnen på Loves avdelning (3-6år)
Nu förstår jag vad de andra dagisbarnen kanske fått det intresset ifrån - TV, TVreklam.

Läskigt.

Inga kommentarer: