onsdag, oktober 03, 2007

Jag hatar att gå till tandläkaren!

I förra veckan ringde de och bokade en tid med mig, den inföll idag.
Jag hatar att gå till tandläkaren!
För jag har alltid hål. Alltid!
Och så tänker jag alltid så - Japp, jag har väl hål som vanligt. Skitdyrt blir det. Flera tusen säkert.
Jag brukar ligga och gissa. 2000 kr kanske. Nä, 3000 säkert!
Men nånstans långt därinne hoppas jag ändå att hon ska säga -Inga hål idag! Vi ses om ett år.
Jag hoppas och hoppas. Men inte!

Jag hade hål, igen. Hur f-n är det möjligt?! Jag har ju försjutton lagat varenda tand snart. Jag får väl snart hål i mina lagningar eller nåt.
Jag tycker jag borstar och borstar.
Min snälla tandläkare säger att det beror på mina väldigt djupa tandytor. Inget man kan göra åt, säger hon. Jag tror hon bara försöker vara snäll. Jag verkar vara världens sämsta tandborsterska. Du har fina tänder, säger hon till mig också.
Men hallå?! Hur kan hon säga så?
Det frågade jag henne nån gång. Men hon menade att jag håller dem så fina eftersom jag går så regelbundet till tandläkaren. Hmmm.

Sist jag var där låg Tage i magen. Idag satt han på min mage, det var lite galet, men gick bra.
Det blev 4 bilder
undersökning
putsning
lagning av två små hål.
=1547kr.

men då drogs det av lite för att jag hade pengar innestående, för jag betalat för mycket förra gången.

Jag lagade faktiskt utan bedövning idag. Det är stort för mig. Det har jag inte gjort sedan jag gick i småskolan och hade en tandläkare som körde andningsövningar med mig.
Jag brukar i vanliga fall gå hem med Daniel Breitholtz-mun.
Men, jag försökte koncentrera mig på andningen och tänka "Jag har faktiskt fött barn, jag borde klara det här" om och om igen, sen var det klart.
Men, det är verkligen obehagligt att borra. Usch.

När var ni hos tandläkaren sist?
och är jag ensam om att ha hål???
Säg inte jaaa sådär käckt nu, för då dör jag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du är inte ensam. Jag har också världens sämsta pengar. Jag har alltid hål. har alltid haft hål sen jag var liten och jag är så jälva trött på det. Var hos tandläkaren för snart ett år sen och fick laga tänderna för 3000 -4000 kronor. typ 5 hål. Visserligen hade jag inte varit hos tandläkaren på två år. Men ändå. Nu har jag bokat in min på en undersökning som kommer göra att jag betalar en fast månadskostnad istället för stora summor när det väl gäller. Men med min otur hamnar jag väl på dyraste som blir 450 kr/Månaden. hamnar jag på näst dyraste som typ är 225 i mån så kommer jag jubla. Kanske är något för dig?

Kaos-Anna sa...

Jag var hos tandläkaren sist på 90-talet
typ 1999...
Borde gå.
Tror inte att jag har några hål
Känns det?

[attle] sa...

Marie - fast 450kr/månad, skulle bli dyrt för mig ändå.
Jag betalade 1500 nu, var där sist för 1,5 år sedan och betalade kanske någon tusing då... Minns ej riktigt. Men det tål att tänkas på. Absolut!

Fru Kaos - nej, de känns inte alltid. Men, du har säkert inga hål :-)

Kajsa sa...

Hade supermycket hål som liten och då fick min mamma veta att det berodde på att jag hade lite dålig enzymbalans eller vad det var i munhålan. Alltså, jag fick väldigt lätt hål. Efter att jag levt på en helt sockerfri (vitt socker) kost i över ett år (så långt det var möjligt - vi bakade eget sockerfritt bröd, ingen glass på sommaren osv)så repade sig min enzymbalans och sedan dess har jag nästan inte haft några hål! Kanske kan vara värt att kolla upp mer än bara strukturen på tänderna, saliven påverkar ju ändå mycket. Hatar själv att gå till tandläkaren så jag förstår att du har det tufft. Jag klarar knappt av att putsa en tand utan bedövning, hu!

Kajsa sa...

Fast jag är så klart tokrädd för bedövningen också..

[attle] sa...

kajsa - det låter intressant! det där med balansen alltså. Jag brukar vanligen få bedövningssalva där de ska sätta bedövningssprutan. Så, ja, jag brukar vara totalbefövad :-)