onsdag, oktober 03, 2007

systembolaget

Jag kallar det Systemet.
T säger Systemet.
Min morbror från Västerås sa "Bolaget" när vi pratade om nåt vin sist.
Ahaaa! tänkte jag.
- "Gamlingarna" säger Bolaget.

Men, det visar sig att min kompis säger också Bolaget.
Och hennes pappa säger Systemet.
Så, där föll min teori.

Hur kommer det sig att en del väljer första delen av ordet och andra, andra delen?
Är det samma som att en del viker pappret när de torkar sig på toa, andra skrynklar?
Man gör helt enkelt bara olika av olika anledningar?
Stora funderingar så här mitt i natta.

5 kommentarer:

Kaos-Anna sa...

BOLAGET

Kaos-Anna sa...

Till systembolaget ränner jag och bankar på dess port...

[attle] sa...

den sjunger jag ibland... Den sitter liksom fast. Hahaha!

Kajsa sa...

Hm, man börjar ju ändå undra. Säger själv systemet, men mannen säger bolaget. Jag tycker bolaget låter lite bonnigare, om du vill höra min åsikt ;-) I samma kategori som att mannen säger gå på "muggen".

[attle] sa...

Kajsa - Hahaha! Muggen och Bolaget. Hmmm, fast Fru Kaos är inbiten Stockholmare (Nacka-bo visserligen) men långt ifrån bonnig. Hmm-hmm.