onsdag, december 19, 2007

Bestulna!

T ställde i barnens cyklar i cykelrummet igår och fann då att våra cyklar är borta!

Det har suttit en lapp i trapphuset om att de tänker rensa bort allt bråte i vårt cykelrum, så man var tvungen att ta hand om allt annat än cyklar, annars kommer de och slänger sakerna.

"Du som har ställt något - möbler eller andra saker - i cykelrummet, källargången eller på annan plats i fastighetens allmäna utrymmen, måste omedelbart ta hand om din egendom. Efter två veckor från nedanstående meddelandedatum gör vi en efterkontroll i huset. Då rensar vi bort kvarvarande saker."

Jättebra, tycker jag.
Eftersom just folk verkar lasta vilken skit som helst i cykelrummet.
Men, snacka om att man blir snopen när T upptäcker att de rensat bort våra cyklar från cykelrummet. Alla andra hade märkt sina cyklar med lappar som "Låt stå!", efternamn eller lägenhetsnummer. Men, det stod ingenstans att man var tvungen att göra så.
Vår egen hyresvärd har alltså i stort sett snott våra cyklar.
Jösses, vad upprörd jag blev igår! Hade till och med svårt att somna för att jag låg och filade på min formulering - Ska jag dra in Sverker?! Beskylla dem för stöld? Ringa direkt till polisen och försäkringsbolaget? Dra in advokater?

Jag ringde den ansvariga, som satt i möte hela dagen. Fan.
Men, jag lämnade ett meddelande på hans mobil och han ringde upp inom 10 min.
Det är svårt att dölja att man har hjärtklappning och är skitirriterad. Jag försökte låta trevligt bestämd ändå.
Han förstod ingenting och letade efter lappen som skickats ut och satts i trapphuset, en likadan som jag själv höll i min hand. Jag läste vad som stod och han skulle kolla upp och återkomma.
Han återkom ganska snabbt.
Det hade skett ett missförstånd, enligt ansvarige. De trodde att de skulle rensa ur allt som inte var märkt, inklusive cyklar. "Det har aldrig hänt förut och jag har beställt säkert 100 sådana här rensningar under mina år här"

Så, imorgon får vi tillbaka våra cyklar.
Jag hade förberett mig för värsta striden. Med skräckblandad förtjusning. Dra in polisen osv. Ett himla rabalder.
Men, det blev en kort historia.
Lost and found.

Känner mig lite lurad på min action. Skulle ju få en actiononsdag.
Men, jag går väl till tvättstugan istället då.
Otroligt ospännande.

3 kommentarer:

Anna Kaya sa...

En sådan där rensning skulle vi haft förra året. Och i år. Lappar sattes upp på cyklarna så rätt cyklar skulle bort men tror du cykelrummet rensades? Nä!

För ett år sedna flyttade en ny familj in i vår port. Mamman i familjen berättade att hon bott i vår lägenhet som tonåring och sedan visade det sig att hennes gamla cykel FORTFARANDE står kvar i cykelrummet. Det kan ju inte ha rensats därinne sedan huset byggdes 1983. Jag blir tokig!!!

Tur att ni får tillbaka cyklarna! =)

Kram,
AnnaSv

[attle] sa...

annasv - du menar alltså att jag ska vara glad över rensningen öht? ;-) Ja, det är bra att vi får tillbaka dem, även om jag inte skulle haft nåt emot en ny cykel... :-D

mallan marushka sa...

hahaha jag förstod att det var det din lilla materialist ;)
En ny cykel vill jag med ha, gärna en med bromsar och någon annan växel en den allra lättaste (av 16) för det har jag nu....