tisdag, december 18, 2007

små steg

Inspirerad av Kajsa köpte jag nya batterier till min gamla stegräknare och satte i dem när jag kommit hem från dagishämtningen.
Under eftermiddagen gick jag dryga 2700 steg bara här hemma. Inte så mycket kanske, men jag tyckte att 2700 steg mellan ca kl.16-19.45, (la den i fönstret hos barnen när jag nattade och glömde den där) var ganska så bra för att vara bara hemma i hemmet.
Nu ska jag inte pinna på en massa extra utan bara kolla ungefär hur mycket jag stegar en vanlig dag. För mig känns det lite spännande. Fånigt spännande att se hur mycket jag går.
På tok för lite, vet jag redan. Men ändå.

Idag, stegräknaren till ära, provar jag även nytt morgonkaffe.
Någon har sagt någongång att man ska satsa på Fairtrade när man köper choklad, kaffe och bananer. Så, jag försöker. Och Fairtradeloggan gör det mer lockande.

Små steg i rätt riktning.




nytt kaffe för mig

"Ett rättvisemärkt mörkrostat kaffe. Innehåller endast handplockade Arabicabönor och som till största del odlats ekologiskt. En god bönblandning och en god gärning i ett och samma paket.

Ett kaffe som bjuder på en ren intensiv doft av nöt och mandel. Smaken är rund med fruktigt behaglig syrlighet, balanserad beska, och en lång kryddig eftersmak med viss rökighet.

I Classic Reko ingår endast Arabicabönor av kvalitetsklasserna Excelso från Colombia och Strictly High Grown från Nicaragua. Kaffegårdarna där bönorna odlas är certifierade av Rättvisemärkt.

Rättvisemärkt/Fairtrade
Fairtrade/Rättvisemärkt garanterar att denna produkt är handlad i enlighet med internationella Fairtrade kriterier. När du köper Rättvisemärkt bidrar du till bättre arbetsvillkor och tryggare sociala förhållanden för producenter och anställda i de fattigare delarna av världen."


Låter väl inte helt fel va?


3 kommentarer:

mallan marushka sa...

http://www.nestle-nordic.com/zoegas/vara_karaktarer/hazienda.htm

mmmmmmmm
vill även ha en mocca master som kokar vattnet först.
Vill du smaka????

Anna Kaya sa...

Låter ju jättebra! Hur smakade kaffet?

Kram,
AnnaSv

[attle] sa...

mallan - jag höll i hazienda först, men mitt Konsum hade bra pris på Reko, så jag provade det istället. Man måste ju hålla hårt i slantarna i dessa tider ;-)

annasv - som kaffe, faktiskt. Hahaha! Det var gott, ska göra mig en kopp till tror jag. Är torr i munnen efter långt samtal med Fru kaos :-)