fredag, mars 28, 2008

idag är den sista dagen

En era är slut och en annan, ny, börjar på måndag.
Idag är min sista föräldralediga dag, på måndag börjar jag jobba och T tar över här hemma.
Det här känns både otroligt jobbigt, ledsamt, tråkigt och samtidigt bra, nyttigt och roligt.
Jag har inte jobbat på 1 år och 11 månader. Nästan 2 hela år.

Idag var kom Tages ansvarspedagog (vi kallar dem fröknar, ansvarsfröken) på hembesök. De börjar alltid så. Hembesöket inleder inskolningen.
På måndag ska Tage och T gå och hälsa på förskolan i 1 timme. På tisdag likadant. Sen lite mer, och mer och mer - ni vet. Trots att det är vårt tredje barn som inskolas känns det i allafall spännande. De är ju helt olika barn.

Igår försvann Tage självmant in på sin blivande avdelning medans jag hämtade Love och Elis. Avdelningarna ligger vägg i vägg, med samma kapprum.
En av fröknarna kom och sa att jag kan komma och hämta honom när jag var klar sen. "Han leker lite inne hos oss"
Det var ju lättare sagt än gjort. Tage blev skitförbannad när jag försökte få honom att gå hem.
Han ville ju stanna och leka med alla roliga saker, med alla roliga barn i samma storlek som han själv. Det blev en lång och utdragen hämtning med en gallskrikande Tage. Tvärarg.
Han var lite sur hela vägen hem sen.

Vi får se hur själva inskolningen går sen. Tage snart 18 månader och värsta separationsångesten...
och jag ska jobba.

Dags att komma ut ur kokongen. Möta verkligheten.
Fan, vad jobbigt det känns!

7 kommentarer:

Kaos-Anna sa...

Jag lider med dig.
Men som sagt det kan ju vara nyttigt.
Men sorgligt är det.
Jag har sorg här idag.
Hoppas du får ett slappt jobb så du kan ringa mig ofta.
;-)

Yogamamma sa...

Åh, jag förstår nog nästan precis hur du känner. Det är skittufft att börja jobba igen. Men tro mig - du kommer att komma in i det snabbare än du tror.
Nu börjar något nytt. Det blir bra. Jag lovar!

Hanna sa...

Åh, det kommer att gå så himla bra!

[attle] sa...

kaos - Tack! Jag hoppas du är helt svartklädd. Även fast det kanske är liiite nyttigt.


yogamamma - Tack för svar! Jo, man är ju så himla anpassningsbar, som tur är ;-)
Det blir jättebra, som du säger. Men min lilla bebis och så dagis...

hanna eat world - Tack! Jag hoppas det!

Kaos-Anna sa...

Jag bär alltid svart.

Anonym sa...

Man kliver in i en ny fas, en annorlunda fas... Jag bävar lite för det där med att hinna hämta och lämna tre barn. Har du alla på samma förskola? Jag kommer ju få hämta på minst två ställen (om inte storebror går själv från fritids), ev blir det tre ställen om lillebror inte får plats på lillasysters dagis.

Fast den dagen, den sorgen. Tur att min sambo ska vara hemma i ett halvår så jag hinner komma in i jobbet igen först.

LYCKA TILL!

Kram,
AnnaSv - tillbaka i bloggeriet med en fungerande dator

[attle] sa...

kaos - I know, men med mer känsla då? ;-)

annasv - välkommen tillbaka! Ja, det blir 2 ställen för oss till hösten. Eftersom Tage kom in på samma förskola, avdelningen bredvid Elis, men Love börjar ju i skolan... Ännu en sak man får lite ont i magen av. Hur kan tiden gå så snabbt?!