tisdag, mars 25, 2008

pass på!

jag har tillbringat morgonen hos Kronobergspolisens passexpedition.
Seg tillställning det där.
Vi kommer in och tar nummerlapp. A 051 och just då servades A 020. Segt. T skitstressad.
Det känns inte som om de är så serviceinriktade där.
De gör det de ska. Det får ta den tid det tar. Alla får vänta på sin tur. Lugn och fin. Lite kaffe kanske?
Tjejen i lucka nr 8 var extremt seg. T höll på att få en hjärnblödning av att hon bara satt där och klickade på sin dator.
-Hon sitter nog fan och surfar på arbetstid! väser han lite stressat.
-Typ www.dirtycops.com eller nåt, fortsätter han.
Är det verkligen poliser som gör det där jobbet? undrar jag.
Kul att i sånna fall ha gått polishögskolan, med allt vad det innebär, och sen hamna på Passexpeditionen.
"-Joråserruattman är ju polis va. Jobbar mycket med pass."

I vänthallen var det massor av barnfamiljer. Familjer som säkert ska åka på långa utlandsresor. Vi är där för att jag ska kunna legitimera mig med pass på högskoleprovet nästnästa helg. Väldigt ospännande.
Den väntande som fångade min uppmärksamhet mest, var en överhurtig pappa. Jag får lust att kräkas av överhurtiga, överpedagogiska pappor. En lite över 2-årig son sprang runt och försökte sysselsätta sig, överhurtiga pappan hängde på och var med.
"Ska vi bära stolen tillsammans, du och jag?"
"Har du ett bra grepp där, Viktor?"
"Bra gånget, Viktor!"
Allt sagt med den där fåniga överpedagogiska, superhurtiga rösten.
Urk.

Tillslut öppnar de två luckor till och det börjar bli fart. Vi slipper dirtycops-bruden i lucka nr 8. Vi får en kille i lucka nr 5.
-Du måste ha mer neutralt utseende, sa polisen efter att jag fyrat av ett schysst leende in i kameran.
Meh åh! Jag ler ju jämt. Jag ser ut så.
-Du måste ta av dina glasögon, de blänker.
Jahaja.
Så slutresultatet blev en påsögd, allvarlig Anna. Jag ser fan kriminell ut.
Jag kommer ju bli stoppad och kontrollerad vid varje flygning.
Kul att man ska dras med det där passet i 10 år...

5 kommentarer:

Hanna sa...

Hahaha! Jag MÅSTE ju dela med mig av Unas passfoto!! HAhahaahah, jag kissar på mig!

Pass är nästan det roligaste jag vet..

[attle] sa...

hanna - har kollat in din sötnos! :-) Underbart!

Anonym sa...

Tror att passen bara gäller 5 år nu för tiden. Alltid en tröst. :)

/ jennie m malva

Kajsa sa...

Man kan alltid skaffa nytt pass, om man inte "hittar" sitt, typ. Det är bara så att man får ha det längst i en viss tid. Jag har skaffat nytt tidigare någon gång.

[attle] sa...

jennie m malva - aha. Dyrt! Mitt förra pass kostade 175 kr för 10 år, och det nya 400 kr för 5 år. Hmmm... :-)

kajsa - bra där. T sa att han kan betala mitt nya om det ser helknasigt ut. Hahaha! Vi får se på tisdag.