fredag, oktober 10, 2008

tant anna

Jag hade tänkt smygsola lite solarium idag på lunchen.
Jag har inte sagt nåt till T. Jag berättade inte mina planer för arbetskamraterna när de frågade om jag ville hänga med ut på lunchen.
"Lite ärenden..." hette ursäkten.
Jag gick ner till gymmet, för jo, jag hade frågat om de över huvud taget har solarier igår när jag var där. Jag tänkte nämligen att de kanske inte ens har solarier längre, för man typ dör på en gång av sånt.
Jorå. Växlade pengar i kassan och köpte ögonskydd. Tvättade av sminket i omklädningsrummet.
Gick lite skamset till solarierna. Hittade en ledig hytt, läste noggrant genom instruktionerna.
Jag kan meddela att solarierna ser, och är, ganska annorlunda mot när jag solade sist.
Jag vet inte vad det säger om mig, eller solarierna.
Nåväl.
"Gör rent solariet noga med desinfektionssprayen..."
Jaha, står där halvt avklädd och så finns det ingen desinfektionsspray. Va fan!
Jag hör utanför att solariet bredvid blir ledigt, smyger dit och hittar spray där.
Sprayar noga. Inser att desinfektionssprayen är nog, helt klart, bara vatten. Jag börjar torka av bädden. När jag står där och fejar, torkar och håller på, känner jag lukten. Lukten av solariet.
Solariet luktar fruktansvärt. Det luktar hemsk gymsvett.
Torkar klart. Stoppar alla växlade 10 kronor i min byxficka. Klär på mig. Sminkar mig lite snabbt och går därifrån.
Jag pallar inte. Vad tänkte jag på?!
Sola solarie liksom. Urdumt. Korkat. Man får säkert tusen olika svamsjukdomar utöver hudcancern.

Jag har blivit så präktig.
Jag varken röker eller pallar solarier.
Värsta tanten.

11 kommentarer:

Kaos-Anna sa...

Jag håller med.
Det är vidrigt.

[attle] sa...

fru kaos - vilket? Solariet eller att jag blivit en tant? :-)

Ting sa...

På vintern är man blek.
På sommaren har man lite fräknar.

Fast jag pallar iofs att sola solarium.
Det är inte bra.
Det är det verkligen inte.
Men på vintern är det ganska skönt...

Ting sa...

På vintern är man blek.
På sommaren har man lite fräknar.

Fast jag pallar iofs att sola solarium.
Det är inte bra.
Det är det verkligen inte.
Men på vintern är det ganska skönt...

Fredrik sa...

Gud vad hon tjatar den där Ting;)

MorsanMia sa...

Jag tycker det är skönt att sola.
man känner sig fräsch efteråt.
Men det gör jag på våren, då man ska börja plocka av sig kläder.
Nu på höst och vinter funkar puder bra.
Jag ligger alltid med lite dåligt samvete och ågren i solariet.
Man har ju barn och vad utsätter jag mig för.

Kajsa sa...

Jag har alltid varit lite tant och varit rädd för solarier.. Blek är min grej, liksom. Eller har blivit i alla fall, hehe.

Anonym sa...

Solarium har jag nästan glömt att det existerar! Jag är också en tant Anna. =)

Trevlig helg!

Kram,
AnnaSv

Ting sa...

Sa du nåt Fredrik?

Anonym sa...

Det var bättre förr på 80-talet.
Då hade ingen talat om hur farligt det var att sola i solarier och lukten hörde liksom till.
Tänk, slingor i håret och brunbränd å fräsch osså en cig på det.

[attle] sa...

ting - du har så rätt. Man ska vara blek, vet inte vad jag tänkte på...

fredrik - jag blir glad att nån kommenterar en gång, två gånger är bonus bara :-)

morsanmia - jo, det där med ångest och dåligt samvete känner jag igen...

kajsa - jag passar inte i blek, tycker jag. Andra klär verkligen i det.

linda - ja, man får fan cancer av allt. Boring.

annasv - ja, jag skämdes ju över att ens fråga. Trodde de skulle säga typ "Solarie?! Va, nej det blev förbjudet 2003" eller nåt sånt.

pap - ja, det var bättre på glada 80-talet, när man inget visste och inte led av det. Slingorna sitter redan i håret, men brännan och ciggen saknas...