tisdag, januari 06, 2009

kanondag!

fy fan vilken härlig dag!!!
Morgonen var rätt kaotisk.
-Var faaan är ullkallingarna?!
-Till vem?
-Ja, Elis får ta Tages underställ, Tage får ha Elis gamla ullunderkläder men var faaan är Loves ullkallingar?! Han hade dem ju härom dagen.

Tre barn som klär av sig sina kläder lite varsomhelst i lägenheten, leksaker överallt, försvunna ullsockor, vantar som saknas, och var fan har ulluvorna tagit vägen?! Har vi lånat ut dem till nån? Man vet aldrig för här lånas bra vinterkläder ut och jag städar undan saker efter säsongerna och hittar dem inte igen.
Herregud.
Tre barn ska kläs varmt, två föräldrar likaså, matsäck, som faller alla i smaken, ska fixas. Ibland känns armarna och händerna för få och tålamodet för kort.
Till slut sitter alla i bilen, hyffsat bra humör råder. Vi åker iväg.
T frågar mig.
-Låste du dörren?
-Nej, gjorde du?
-Nu skojar du va?! Låste du den?
-Nej! Jag trodde du skulle gå ut sist, svarar jag.
Vi åker tillbaka och finner vår ytterdörr på vid gavel.
Jag sa att det var lite kaotiskt att komma iväg va?


Nåja, underbara dagen började efter att fått våra skridskor slipade, och snurrat runt i Älvsjö några varv och tillslut hittat Långsjöns strand och parkerat. På med 6 vantar på frusna händer med omöjliga små tummar, sen blev det ganska lugnt.

Vi har alltså åkt skridskor på Långsjön idag.
I solen och blåsten med min kära syster och hennes lilla familj.
Så sjukt roligt och härligt!
Vi pausade för lunch och forsatte åka sen igen.
Strax efter tre gav vi oss och for hemåt.
Nu går hela familjen fortfarande runt i underställ och rödrosiga kinder.
Nöjda, glada och härligt trötta i kroppen.
För ovanlighetens skull, blev inte ett enda kort taget denna fantastiska dag.

Vinter är förbannat mysigt! Vinter is the shit! trots all bestyr med alla ziljoner klädlager, vantar och omaka sockor. Det glömmer man när man kommit utanför dörren (och kanske stängt och låst dörren också)
Ja, såna här härliga vinterdagar är bäst!

7 kommentarer:

Anonym sa...

När man väl kommer iväg är det dunder. Men planeringen och logistiken... Hjälp.

Låter som en underbar dag!

Anonym sa...

HAHAHA!!!!! jag kan se er framför mig, hur alla springer omkring där hemma. Skulle vart kul att fånga på film och sen spelat upp på dubbel hastighet...;-)

Det låter hur mysigt som helst! Ni är duktiga ni som gör såna mysiga utflykter med hela familjen.

miss yo!
pussokram

Fredrik sa...

Ja, vinter är grymt på sitt sätt. Själv åkte jag pulka med sonen:)

Katinka sa...

Det där med tre barn och vinterkläder låter allt lite kaotiskt. Lycka till med det för vintern är inte över på länge än tyvärr! Ha en bra helg!

Kajsa sa...

Långsjön, är det den i Älvsjö?

Anonym sa...

Vilken grym mamma du är! Beundransvärt! :-)

Gäddan sa...

Åh jisses jag svettas bara jag läser det! Här har vi följande upplägg:
Jag jagar ut trettonåringarna i hallen, de klär på sig och går ut. Hunden följer med (Påklädd, nu när det är minus).
Sambon tar fyraåringen, jag tar tvååringen och knölar på overaller, fleeceställ, raggisar och kängor. Mössa, polokrage och var fan är andra och tredje vanten?
Ut med dem. Sambon slänger på sig kläderna och går ut för att se till att inget barn rymmer/ramlar/blir påkört/äter något olämpligt/slickar på någon metall.
Jag stoppar spädisen i overallen om jag hittar den, annars blir det åkpåse i liften (Åkpåsen såg jag härom dagen under soffan i stortjejernas vardagsrum så chansen finns att jag faktiskt kan hitta den idag). Ut med vagnen och i förbifarten drar jag på mig jackan som ligger kvar på golvet sedan dagen innan, eftersom jag inte kommer åt garderoben när vagnen står för. Och så iväg!
Eller ja, först ska ju någon kissa och en annan har bajsat i blöjan, och hoppsan en trettonåring glömde mobilen och hunden har rymt till grannen och fyraåringen frågar: När ska vi äta matsäcken mamma?
(Men jo; det är grymt med vinterliv, därför uthärdar jag the hell som krävs för att få leva det)