lördag, januari 24, 2009

musikquiz

Ikväll kör jag och T musikquiz samtidigt som vi fyller våra ipods.
Det är skitkul!
Vi hittade musik från en kompis bröllop, som hederliga blandband ungefär.
Fast varje låt och artist var onamnad. Så vi har ägnat kvällen till att hitta alla artister och låttitlar, ca 20 låtar x 5 skivor, genom att lyssna.
Vi har lyckats med alla utom en.
Mycket skön gammal SKA, Desmond Dekker, och Bowielåtar, Elvis, Rolling Stones, Mary J Blige, afrikansk musik, Dexys, Specials, Faith No More, Sonique, Madness, Taube, och Manu Chao för att nämna några få...
Till sista hjälp, när vi verkligen inte kunde själva har vi haft T´s mobil (SonyEricsson) som har en TrackID. Så jäkla coolt verktyg!
Man spelar in en snutt av låten och den letar upp artist och låttitel, sen har vi dubbelkollat det med Spotify.
Alltså, jag är grymt imponerad! av vår egen musikkunskap, av TrackID och av Spotify.
Musik är roligt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med. Ska till Köpenhamn och jobba om två veckor. Funderar just nu på vad jag ska ha för musik på tåget...
Spotify har jag haft ett tag, men inte blivit så impad. Jag är gammaldags och kör på mina CD. Är en sån som gärna vill ha kvar vinylen, haha!
Men visst är Spotify bra, det måste jag hålla med om. På jobbet är det kanon att ha i datorn.

Lil'm sa...

Men gu! Jag har aldrig fattat vad trackID är fönåge! Vilken ny värld som just öppnades!

Vilken rolig blogg förresten :D Jag hittade just hit och arbetar mig nu bakåt i tiden :o)