onsdag, februari 18, 2009

Vad är det som är så svårt?!

Ärligt.
Varför har en del människor så svårt för att hälsa?!
Man rör sig runt skola och dagis på morgonen. Jag vet att jag personligen inte känner alla, men jag ser ju samma människor hela tiden. Andra föräldrar. De rör sig i samma banor som mig, vi möts på gångvägar, på skolgården och i dörrar. Jag tittar upp, och hälsar. Ingen överdrivet. Ganska enkelt. Inte svårt. Väldigt trevligt. Tycker jag.
Men, den största delen av människor verkar inte hålla med mig.
Folk tittar förbi, tittar bort, åt annat håll. Jag å andra sidan tittar upp, söker blick, hejar. Jag tycker att man gör så. Vuxna människor gör så. Alla gör så. Mina föräldrar har lärt mig så.
Jag fattar inte.
Alltså, det här händer på jobbet också.

Det är inte svårt att hälsa på folk!
Varför har folk så svårt att hälsa?!

Jag lever efter att: hellre hälsa en gång för mycket än en gång för lite.

Ibland tänker jag att jag kanske inte är minnesvärd eftersom folk som man kanske pratat med nån gång, tittar förbi en en annan gång. Kommer de inte ihåg mig eller?
Skitsamma. De ser ju att jag lämnar barn på samma dagis, på samma skola, jobbar på samma jobb.
Det är så lätt att lyfta blicken, skänka den en sekund till en annan människa och hälsa.

Hej.
Ett litet hej.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med dig! Ska det vara så svårt att klämma fram ett litet hej.

HEJ!!!

Anonym sa...

Jag tror att de flesta är osäkra och ibland rädda för kontakt.
Men ge inte upp fortsätt lyfta blicken, sök kontakt och heja på alla du känner igen.

Gäddan sa...

JAg är nog inte rätt människa att skriva om det hela. Jag tillhör nämligen dem som helt ärligt blir lite ledsna när folk inte hejar tillbaka. Jag får en obehagskänsla när folk jag vet känner igen mig vänder bort blicken och låtsar som inget. Även om det handlar om deras tillkortakommanden, så blir jag... tom och lite nedstämd (Till min sambos irritation: Va faen! Det är väl inget att bry sig om!?)

[attle] sa...

kussen j - Eller hur?! Inte svårt alls.

Pap - jag fortsätter min mission.

Gäddan - du, vissa dagar blir jag med oerhört sårad av sånt här. Andra dagar provocerar jag :-)

Tjockalocka sa...

Ja, visst är det konstígt. Vet precis vad du menar.

Kajsa sa...

Det är inget svårt alls faktiskt. Folk är bara otrevliga.