onsdag, maj 07, 2008

bolla gärna med mig!

Idag sa en av förskolefröknarna:
-Ja, vi får se hur det blir med Elis i höst...
-Vaddå, menar du? sa T.
Då börjar hon förklara att att de upplever att Elis är så framåt och duktig, med bland annat läsning och skrivning, att de funderat på att kanske diskutera en eventuell uppflyttning av Elis.
Dvs att han börjar gå med de som är 1 år äldre.

Den här tanken har jag aldrig tänkt. Jag har iofs reflekterat över att Elis inte riktigt "klickat" med de som är lika gamla som honom. De känns så mycket mindre än honom (absolut inget illa ment).
Han söker sig till de som är 1 år äldre eller till och med Love och hans kompisar (2 år äldre).

I allafall.
De funderar lite över stimulansen som krävs om 2 år när han redan nu är så välutvecklad...

Kan man bara göra så? Jag fattar förstås att detta måste diskuteras noga med oss osv.
Men, OM han nu flyttas upp, innebär det att han då börjar skolan 1 år tidigare? Dvs året direkt efter sin storebror?
Känner att jag vill bolla detta lite...
Har ni lite åsikter? Lite tankar och synpunkter?
Positivt vs negativt.
Saker att tänka på osv.
Bolla med mig!

(nu hoppas jag att jag har några läsare, så jag får lite att bolla med också... Upp till test!)

8 kommentarer:

Hanna sa...

På mindre ställen där man inte behöver gå i värsta bästa skolan med femtioåtta inriktningar, så gick man ju ofta i samma förskolegrupper som man sen skulle gå med i skolan, så då är det ju hyfsat bra om han känner sina blivande klasskamrater.

Men alltså, jag vet inte vilket som är bäst. Så länge han trivs och känner att han är på samma nivå som sina kompisar..

Själv hade jag nog låtit Una gå upp en årskull, om pedagogerna ansåg att hon skulle få mer stimulans av det. För det är ju det det handlar om antar jag?!

Jag tror förvisso inte att han heller blir hämmad av att stanna där han är..
Gud vilket givande svar du fick ifrån mig nurå! Hahaha!

Jag tror (ja, jag vet inte) att du borde lyssna på både pedagogerna och Elis i denna frågan.

Anonym sa...

Hallo,hallo.

Mitt svar är NEJ!
Vi har haft många föräldrar som vill att deras barn ska hoppa upp en kull. Men när vi berättar nackdelarna så börja dom tänka om.

Visst är det roligt att pedagogerna
ser att han är duktigt!
och visst är det roligt för Elis nu att han får gå med dom som är 1 år äldre.
Men! när han börjar skolan och när han märker att alla andra är 1 år äldre är det inte lika kul!
Om man kollar långstiktigt ( och det ska man göra ) tänk när alla hans klasskamrater är 15 och han 14
" Nä, du får vänta 1 år.. för att köra moppe.." tex.
Eller bara en sådan sak som att utvecklas... det är inge kul att ligga 1 år efter alla andra..

När man är i den åldren är 1 år ganska så länge...

Så jag tycker in ska fundera.
Tycker ni ska fråga pedagogerna på förskolan om han kan få göra andra saker, kanske lite mer som dom som går en kull över, men att han fortsätter med sin åldersgrupp.

Så tycker jag i allafall.
kram Marre

Hanna sa...

Tänkte på detta också, man skulle ju kunna göra så att Elis istället får vara med i aktiviteter som dom som är ett år äldre. Tex gå på samma teater som dom osv, så han ändå får den stimulans som han behöver. Det är ju sällan roligt att inte tycka att sakerna man gör är tillräckligt utmanande. Eller så..

Men jag lutar nog mer mot ja än mot nej.

Anonym sa...

Min dotter började ett år tidigare efter att dagispersonalen upplyst oss om att det vore det bästa för vår dotter. Jag har inte ångrat det beslutet en enda dag. Hon trivs som fisken i vattnet och tycker att skolan är det bästa som finns. Hon går i tvåan nu. Hon har inga problem att hänga med.

Lyssna på din magkänsla, det är det bästa, ingen känner ju din gullunge som du!

// Pia

Hanna sa...

Jag är tvungen att lägga till också att det där med att få moppe i tid. Min dotter är född i december och hennes bästa kompis i januari. Samma år. Så där skulle hon ändå få vänta i 11 månader innan hon skulle få samma saker som honom, även om dom skulle gå i samma årskull.

Så egentligen handlar det ju bara om NÄR på året man fyller.

Väldans vad jag hade att tillägga i denna frågan..

Kajsa sa...

Oj, otroligt svårt. Men rent generellt tycker jag att man borde vara med öppen för att anpassa efter barnet både när det gäller att flytta upp och ev låta gå kvar längre än vad man är idag i det svenska systemet. Alla barn utvecklas ju så olika och har olika behov, så jag tycker nog att det låter postivit att de har en öppen syn på det på hans förskola. Fråga honom också vad han själv vill.

Anonym sa...

Nu när barnen är små, så är det klart att dte är gulligt och att hon trivs i skolan och tycker det är kul.
Men det går snabbt över när man börja bli 14/15 år.. när alla är ett år äldre...

Jag har jobbat på en förskola i 6 år. Har pratat med många föräldrar som har ångrat sig.
Men visst det är upp till en, men man ska tänka på sitt barns bästa.

Tjockalocka sa...

Jag började själv skolan ett år tidigare. Var ensam 6-åring bland alla 7-åringar. För mig var det inget konstigt, inget jag reflekterade särskilt över. Som född i februari skiljde det ju bara ett par månader mellan den som fyllde år i december och mig.

Visst, när man började gå ut på krogen (men nu snackar vi gymnasiumålder) så var ju det här året ett litet problem, som man löste med falskleg och andra mindre legala aktiviteter. Inte ett särskilt stort problem mao.

Barn är olika, såklart!, och det är egentligen märkligt att man inte har en mer flexibel åldersstart.

Jag tycker ni ska köra, om sonen själv vill.